SELAMAT DATANG KE BLOG KAMI KOLEJ ISLAM DARUL RIDZUAN



Friday, January 22, 2010

MATLAMAT PENGAKAP KELANA

Tujuan dan prinsip pergerakan Pengakap dinyatakan dalam bentuk yang lebih kukuh dalam objektif bahagian Pengakap Kelana. Matlamat ini menjelaskan maksud di sebalik program Pengakap Kelana dan memperoleh penjelasan dalam aktiviti setiap Krew Pengakap Kelana.

Matlamat Pengakap Kelana adalah untuk:

» Memperkenalkan kerakyatan yang aktif.
» Memberikan perkhidmatan kepada masyarakat dan negara.
» Melengkapi ahli-ahli dengan cabaran dan peluang untuk meningkatkan
kebolehan diri sendiri.
» Membolehkan ahli-ahli melengkapi diri mereka dengan kehidupan yang
lebih memuaskan dan berfaedah.
» Mengambil bahagian dengan aktif dalam peningkatan pergerakan
Pengakap.

Perkhidmatan

Matlamat ini jelas menunjukkan bahawa khidmat kepada masyarakat mempunyai peranan penting dalam pergerakan Pengakap Kelana. Tema perkhidmatan Pengakap Kelana adalah keperluan untuk mematuhi prinsip Pengakap dan tuntutan ke atas janji Pengakap Kelana iaitu Menolong orang pada setiap masa.

Kita mendapat banyak manfaat daripada masyarakat sekeliling. Perkhidmatan Pengakap Kelana kepada masyarakat dan pergerakan Pengakap adalah jalan terbaik untuk memberikan sedikit pulangan balik kepada masyarakat. Cogan kata Pengakap Kelana ialah “BERKHIDMAT” dan oleh yang demikian, Pengakap Kelana harus sentiasa bersedia untuk memberikan perkhidmatan kepada semua.


Peningkatan Semangat

Polisi pergerakan Pengakap, yang merangkumi ahli-ahli daripada pelbagai agama adalah: setiap ahli harus meningkatkan perhubungan mereka dengan nilai semangat kehidupan, daripada kesetiaan untuk semangat dasarnya melalui ketaatan kepada agama yang menunjukkan kepada mereka melalui penerimaan hasil kerja mereka sendiri.

Pendekatan pelajaran pergerakan Pengakap termasuk membantu golongan muda untuk mengecapi dunia harta benda dan nilai semangat dalam kehidupan.

No comments:

Post a Comment